Zarabianie w internecie

Blog o zarabianiu pieniędzy online…

Storytelling – czyli tworzenie opowieści!

Wiele osób zastanawia się jak używać swoich opowieści do promocji marki lub produktów. Jest to dobra metoda do wyróżnienia się na rynku. Jeśli interesuje Cię ten temat, zorganizuj sobie chwilę czasu w jego przeczytanie!

Co to jest storytelling?

Storytelling to inaczej marketing narracyjny, który polega na budowie relacji konsumenta z marką za pomocą opowieści. Ta „sztuka opowieści” ma na celu zachęcić klienta do zainteresowania się marką lub jej produktami.

Jakie 3 cechy powinna mieć dobra opowieść?

Dobra opowieść powinna charakteryzować się:

Prostotą – czyli powinna być łatwa w zapamiętywaniu, rozumieniu i powtarzaniu.

Zaskoczeniem – czyli powinna zaskoczyć zwrotem akcji, a nawet czasem doprowadzić do podniecenia odbiorcy.

Emocjonalna – czyli zawierać w sobie dużo emocji, które doprowadzą do wrażeń odbiorcę. Do najsilniejszej emocji człowieka zalicza się strach.

Czy storytelling działa?

Zakupy często idą w parze z emocjami. Natomiast nic tak nie wyzwala emocji, jak dobrze przedstawiona opowieść. Tymczasem kiedy jest ona ukazana, w bardzo dobry sposób sprawia, że długo się ją pamięta. Stosując, marketing narracyjny powinieneś zwrócić szczególną uwagę, żeby nie był on ukazany w sposób nachalny. Wmawianie klientowi, że musi mieć dany produkt może, być uznane za formę natarczywości.

W storytellingu reklama produktów lub usług powinna być tłem. Narrator powinien tak tworzyć historię, aby ona odgrywała pierwszoplanową rolę. To właśnie opowieść historii powinna wywołać u odbiorcy obrazy o bardzo dużej potędze, które sprawią, że produkty staną się dla niego również interesujące.

Następnym aspektem, na jaki powinno się zwracać uwagę to cecha oddziaływująca na emocje odbiorcy. Czasem zauważyć się da, że przedstawiona opowieść o marce jest zazwyczaj w silny sposób nacechowana emocjonalnie. Historia marki powinna wzbudzać zaufanie, lojalność i wzmagać zaangażowanie u potencjalnych klientów.

Jeśli więc emocje zostaną, już pokazane w sposób właściwy to autor przedstawiający na przykład historię marki powinien uzyskać u odbiorcy określony stan emocjonalny.

Do efektów takiego stanu można zaliczyć między innymi:

  • zadumę
  • rozśmieszenie do łez
  • wzruszenie
  • wzbudzenie ogromnych emocji
  • itp.

Ważnym końcowym elementem takiej opowieści jest call to action, które sprawi, że czytelnik będzie w stanie podjąć konkretne działania.

Czy storytelling może być strategią marketingową?

Przedstawiona w sposób bardzo dobry opowieść może sprawić, że nasza marka dużo zyska w oczach odbiorcy i będzie się wyróżniała na tle innych. Opowiadanie w sposób interesujący opowieści buduje więź między osobą reprezentującą markę osobistą lub firmową a odbiorcą.

W marketingu relacje między osobą sprzedającą a kupującą są ważne. Z kolei, jeśli przyzwyczaisz swoich klientów dawaniem czegoś niepowtarzalnego w swoich kampaniach marketingowych, możesz liczyć na przykucie ich uwagi.

W jaki sposób ułożyć historię?

Pierwszą kwestią, na którą powinieneś zwrócić uwagę, jest zadanie sobie odpowiedzi na następujące pytania:

  • Kim jesteś? (Odpowiedź na to pytanie to skupienie się na postaci lub marce i ustalić cel, do którego będzie dążyła).
  • Dlaczego tu jesteś? (Odpowiedź na to pytanie powinna ukazać idee i pomysły oraz nasunąć rozwiązania, które będą podejmowane podczas układania scenariusza opowieści).
  • Jaka jest Twoja wizja? (Wizja powinna zawierać wiele inspirujących elementów do działania i wywołać pozytywne emocje oraz pobudzać do życia i działania).
  • Czy Twoja historia czegoś uczy? (Opowieść zawarta w przedstawianej przez Ciebie historii powinna zawierać przykłady, które będzie można skojarzyć z elementami historii, a następnie lekko przytoczyć jej urywki).

Jakie praktyki zaleca się wdrożyć przy tworzeniu historii?

Do dobrych praktyk, które zaleca się, wdrożyć przy tworzeniu historii zalicza się:

  • danie sobie wystarczająco dużo czasu na przygotowanie materiałów, przemyśleń i przekazu
  • unikanie pustych zwrotów (np. „posiadamy duże doświadczenie”)
  • doprowadzić czytelnika do końca opowieści (np. poinformować odbiorcę, że na końcu opowieści dowie się czegoś wyjątkowego)
  • długość opowieści powinna być dopasowana do grupy docelowej (młodsi odbiorcy lubią krótsze opowieści, starsi długie historie)
  • analiza i weryfikacja wszystkiego, co przychodzi Ci do głowy podczas układania opowieści
  • angażowanie emocjonalnie odbiorcy
  • opowiadanie o marce
  • zwrócenie uwagi na to, że nie wszystko, co Cię interesuję, może zainteresować też czytelnika
  • bohater Twojej opowieści ma być lubiany
  • unikanie nudy przy opisywaniu historii
  • stworzenie konfliktu (np. danie jakiejś rzeczy bohaterowi, a później ją zabieranie i sprawienie, że bohater będzie starał się o odzyskanie tej rzeczy)
  • przykucie uwagi odbiorcy poprzez zastosowanie jakiegoś wstrząsu na początku historii, a następnie podsycanie napięcia
  • brak stworzenia sytuacji komfortowej dla Twojego bohatera
  • opanowanie sytuacji stworzonej przez Ciebie postaci
  • zwracanie uwagi o tym, co chce się przekazać odbiorcy
  • stworzenie bohatera z charakterem
  • brak morału w Twojej historii
  • użycie prostego przekazu
  • przeanalizowanie innych opowieści
  • przedstawienie produktu jako rozwiązania

Miej na uwadze, że powyższe praktyki mogą Ci pomóc w stworzeniu odpowiedniej historii, którą opiszesz lub opowiesz. Jednak jeśli, któryś z podpunktów będzie zaburzał Twoją koncepcję to, możesz śmiało z niego zrezygnować.