Zarabianie w internecie

Blog o zarabianiu pieniędzy online…

Psychologia barw na stronie internetowej

Właściciele witryn internetowych często pragną wiedzieć jaka kombinacja kolorów pomoże im wywołać określoną akcję na stronie www. Jeżeli i Ty zaliczasz się do grupy tych osób, to ten artykuł skierowany jest także do Ciebie.

Symbolika kolorów – Czyli z czym są kojarzone kolory?

Choć wielu początkujących projektantów stron www nie przywiązuje dużej wagi do wyboru określonego koloru, to jednak warto wiedzieć jakie oddziaływania psychologiczne wywołują poszczególne kolory. Należy też mieć na uwadze, że obcowanie z danym kolorem może zmienić postrzeganie danego elementu w układzie strony.

Kolor czerwony

Z czerwienią kojarzy się siła i intensywność, która czasem może wywołać zastrzyk adrenaliny lub skok ciśnienia tętniczego. Przy stosowaniu tej barwy należy zachować ostrożność, ponieważ może ona u odbiorców wywołać niepokój, a także wzmaga metabolizm. Kolor czerwony utożsamia się również z podnieceniem, ekscytacją i namiętnością. Nawet rysunek namalowanego serca dla ukochanej zawiera w większości elementy tej barwy.

Kolor pomarańczowy

Kiedy użyjesz barwę pomarańczową na stronie internetowej, możesz odnieść uczucie świeżości, a nawet entuzjazmu, który dodaje energii. Ten kolor w szczególności skierowany jest do młodych ludzi, ale warto pamiętać, że lubią go też niektóre dorosłe osoby. Należy uwypuklić także fakt, iż barwa pomarańczowa pomaga przy pracy układu trawiennego i oddziaływanie na apetyt. Dzięki tym walorom można często ją spotkać przy reklamie usług gastronomicznych.

Kolor żółty

Żółta barwa często utożsamiana jest z tym, co żywe i daje szczęście. Żółć może czasem też powodować niepokój, a wszystko to przez użycie tego koloru w znakach ostrzegawczych. Ze względu na to, że zalicza się do jasnych barw, z pewnością przyciąga uwagę odbiorcy (zwłaszcza cieszy się popularnością u młodszych ludzi).

Kolor zielony

Zieleń często stosowana jest na wykresach jako symbol wzrostu. Natomiast w formularzach internetowych przy prawidłowym wypełnianiu pól jest używana do oznakowania akcji zakończonej sukcesem. Barwa zielona często jest utożsamiana z ekologią. Swoje zastosowanie znajduje także tam. gdzie jest mowa o bogactwie i stabilności.

Kolor niebieski

Stosowanie tego koloru na stronach internetowych kojarzy się ze stabilnością i równowagą. Barwa niebieska jest też często identyfikowana z czystością duchową i fizyczną, ale także z wiedzą i technologią. Dlatego też co rusz sięgają po niego firmy, które mają coś więcej do przekazania klientowi niż sam produkt.

Kolor fioletowy

Barwa fioletowa jest często wybierana przez kobiety. Kojarzy się ona ze szlachectwem i władzą. Użycie przy projektach fioletu dodaje inspiracji autorowi i pobudza jego kreatywność. Dzięki temu kolorowi szybciej są rozwiązywane problemy. Designerzy, którzy projektują strony na przykład z bielizną dla kobiet, powinni zastanowić się poważnie czy nie użyć tego koloru w swoim projekcie.

Kolor różowy

Jest to barwa przypisywana do kobiet, ponieważ kryje za sobą delikatność, niewinność i słodkość. Te detale sprawiają, że chętnie sięgają po nią projektanci stron, którzy mają do wykonania design związany na przykład z kosmetykami do ust.

Kolor brązowy

Ten kolor bardzo dobrze pasuje do wkomponowania się w reklamy produktów naturalnych i żywności ekologicznej. Jego użycie doskonale również pasuje do branży meblarskiej. Projektanci, którzy korzystają z barwy brązowej idealnie wiedzą, że posiada on takie walory psychologiczne jak komfort, uczciwość, przytulność oraz odnosi się do wspomnianej wcześniej naturalności.

Kolor szary

Ten kolor doskonale podkreśla stabilność i sukces. Sięgają po niego często doświadczeni designerzy. Barwa szara także często używana jest w tych miejscach, gdzie mowa jest o technologii. Do pozytywnych aspektów tego koloru można zaliczyć stabilność, neutralność i profesjonalizm.

Kolor biały

To kolor, który niesie za sobą czystość i jasność. Często przedstawiany jest na zdjęciach z lekarzami w białych fartuchach. Barwa ta często jest niedoceniana przez projektantów stron, ponieważ znajduje się domyślnych w ustawieniach tła. Warto jednak pokusić się o eksperymenty z tą barwą.

Kolor czarny

Barwa czarna, gdy znajduje zastosowanie, jako podstawowy lub drugorzędny kolor utożsamiana jest z ciszą, ale dodaje też elegancji. Często można znaleźć użycie czerni przy reklamach produktów luksusowych. Natomiast gdy kolor czarny użyjesz w minimalny sposób, uzyskasz efekt spokoju i prostoty. Barwy czarnej nie należy nadużywać, ponieważ może on okazać się przytłaczająca.

O czym należy jeszcze pamiętać przy doborze kolorów na stronie internetowej?

W branży psychologii projektowania stron www panuje opinia, że w ciągu 90 sekund ludzie zwracają uwagę na kolor przedmiotu i na podstawie jego wyglądu decydują się na zakup. Dlatego na etapie formułowania projektu powinieneś zadbać o sprawdzenie barw, jakie panują w danej niszy. Dzięki takiemu rozeznaniu będziesz mógł lepiej dopasować komunikaty do użytkowników.

Kolejną kwestią, na jaką powinno się zwrócić uwagę przy projektowaniu grafiki na stronę www to fakt mówiący o tym, że kobiety i mężczyźni zazwyczaj przy wyborze zakupu sugerują się innymi kolorami. Dlatego też powinniśmy przy doborze przekazu informacji oplatać treść takimi barwami, które będą bardziej trafiały do danej grupy docelowej.

W jaki sposób powinniśmy łączyć barwy?

Najlepszą metodą do łączenia barw jest wybieranie kolorów kontrastowych. Korzystanie z tej zasady pozwoli na jak najlepszą użyteczność strony. Kontrast daje też najlepszą przejrzystość i można dzięki niemu uzyskać efekt spójności.