Zarabianie w internecie

Blog o zarabianiu pieniędzy online…

Na co zwrócić uwagę przy projektowaniu logo?

Prowadząc biznes lub bloga, czy też działając w mediach społecznościach warto jest posiadać własne logo. Duża grupa osób chcąc ograniczyć koszty decyduje się na samodzielne projektowanie logo lub stawia pierwsze kroki w robieniu tego dla pierwszych swoich klientów. Natomiast nie każda osoba wie na co zwrócić szczególną uwagę. Jeśli ten temat dotyczy także Ciebie zagłęb się w ten artykuł.

Z czego może składać się logo?

Logo najczęściej występuje z dwóch składowych jakimi są sygnet (część graficznego symbolu i logotypu (czyli znaku typograficznego, który wchodzi w skład wybranej czcionki). Oczywiście, że można spotkać logo składające się z samego sygnetu lub samego logotypu. Są one jednak rzadsze zastosowanie w profesjonalnych projektach.

Jakie są typy logo?

Do typów logo zalicza się:

  • Logotyp (czyli jeden ze składników logo, który może stanowić jego całość)
  • Glif (czyli projekt, który przeważnie ukazuje pierwszą litery nazwy firmy)
  • Monogram (czyli zestawienie pierwszych liter danego wyrazu, czy też inicjałów właścicieli danej firmy)
  • Znak graficzny (czyli przedstawienie sygnetu)
  • Znaki abstrakcyjne oraz  symboliczne (czyli symbol, który prowadzi do interpretacji odbiorcy lub jest o symbolicznym znaczeniu)
  • Postacie (czyli typ logo, w którym postacie mają przypisane ludzkie cechy)
  • Emblemat (czyl symbol lub znak w geometrycznym kształcie, który zwiera w sobie słowo. Do emblematów zalicza się zarówno znaczki, herby, jaki inne podobne wzory).

Jakie są typy kształtów wykorzystywanych w logo?

Do typów kształtów logo zalicza się:

  • Geometryczne (należy wyszczególnić tutaj koła, prostokąty, kwadraty, trójkąty i inne figury geometryczne)
  • Pochodzące z natury (czyli przypominające góry, łzy, krople, owoce, warzywa itp.)
  • Abstrakcyjne (są to kształty, które nie są zbliżone swym wyglądem do powyższych opisów).

Czy do projektowania logo warto zrobić brief?

Wielu grafików komputerowych zaczyna tworzenie logo od zebrania informacji na temat profilu działalności danego klienta. Aby poznać lepiej firmę proszą klienta o wypełnienie briefu. Ważne podczas uzyskania informacji od klienta, scharakteryzował on grupę docelową swoich odbiorców oraz cel, do którego dąży firma i jakie ma ona oczekiwania.   

Logo nie musi informować o Twoim profilu działalności

Wiele np. salonów kosmetologicznych nie zajmuje się sprzedażą kwiatów, a można znaleźć na ich logo ten symbol. Identyfikacja logo firmowego nie musi być kojarzona do końca z jego usługami, ale powinna być wycelowana w grupę docelową. Ważną kwestią jest żeby wprowadzała w dobry nastrój i była kojarzona trafnie z firmą.

Czy logo musi mieć symbol?

Odpowiedź na to pytanie brzmi: „nie”! Logo może być napisane ciekawą czcionką. Duża ilość firm stosuje tego typu kompozycje. Natomiast przed zastosowaniem danego fontu w logo, należy sprawdzić na początku licencję i dowiedzieć się czy pozwala ona na użycie.

Jak używać tekst w logo?

Istotnym elementem przy projektowaniu logo jest czytelność w nim tekstu. Jeżeli tekst jest słabo widoczny to słabo możemy w nim wyczytać nazwę firmy. Może to spowodować w tego typu efekt domina, a mianowicie potencjalny nasz odbiorca nie zidentyfikuje prawidłowo naszej nazwy firmy na podstawie logo.

Postaraj się stosować jeden element zapadający w pamięć

Jeden element graficzny tworzący kompozycję z napisem w zupełności wystarczy. Kiedy zdecydujesz się na ozdobną czcionkę (która może przypominać pismo odręczne) symbol graficzny, nie będzie wówczas konieczny do zastosowania.

Bazuj na bieli i czerni

Tworzenie logo warto jest rozpocząć od kompozycji czarno-białej. Kontrast daje najlepszą przejrzystość. Z kolei nad pozostałymi elementami, które wymagają według Ciebie zmian kolorystycznych, warto jest popracować na przy finalizacji projektu. Jeżeli uprzesz się z wyjściem poza schematy kolorów, Twój projekt niech będzie opracowany o koło kolorów (znajdziesz je bez problemu na nie jednej stronie www).

Zastanów się jakie skojarzenia chcesz wywołać

Skojarzenia wywołane za pomocą logo powinny być pozytywne i zgodne z misją firmy. Jeżeli firma będzie działała na skalę globalną powinno też się komunikat powinien mieć ten sam przekaz w każdym zakątku świata.

Postaw na prostotę

Ponieważ trendy na rynku często się zmieniają, to zalecaną formą jest stosowanie klasycznego wyglądu. Unikniesz w ten sposób kłopotów wraz z ewaluowaniem mody. Nie będzie Cię również kusić zmiana logo po paru latach w wizualizacji firmy, czy też szaty graficznej Twojego bloga.

Zapoznaj się z psychologią kolorów

Każdy barwa ma jakieś przesłanie. Dlatego też często projektanci, przestudiują książki związane z psychologią kolorów. Każdy kolor wywołuje emocje, dlatego też warto wyłuskać jego pozytywne aspekty. Jeśli klient nie upiera się na przejścia tonalne kolorów w logo, warto wówczas trzymać się kompozycji nie więcej niż 3 barw.

Przy projektowaniu logo możesz stosować przestrzeń negatywną

Jeżeli Twoje logo sprawia, że odbiorca zamyśla się nad nim to jest dobry dla Ciebie znak. Prawdopodobnie zastosowanie znalazła w nim przestrzeń negatywna. Przez wielu obserwatorów sprawia ono postaci niewykorzystanej przestrzeni. Natomiast dobry zmysł grafika sprawia, że jest ona niezbędna do uzyskania stosownej kompozycji.

Pamiętaj, aby wzór Twojego logo był zapisany w wersji wektorowej

Grafika logo powinna być zapisana w wersji wektorowej. Pozwoli to skalować Ci je w każdym z projektów, w którym będzie ono zamieszczane. Zapis grafiki w krzywych sprawi, że będziesz mógł powiększać logo do nieskończoności, a i tak zachowa ono gładkie kształty.

W każdym z projektów używaj jeden wzór logo

Gdy będziesz mieć już opracowane swoje logo pamiętaj, aby go nie zmieniać i konsekwentnie stosować w każdym z projektów. Każda zmiana logo wprowadza chaos, a przecież nie o to Ci chodzi. Trzymanie się jednego projektu logo sprawi, że Twoja firma lub marka osobista będą na dłużej zapadać w pamięci innym użytkownikom lub klientom.

Stwórz wersję jednokolorową

Nie lekceważ tego faktu, że kiedyś może przyjść taki czas, że zechcesz użyć logo do wydruku czarno-białego. Wtedy z pomocą może posłużyć Ci właśnie logo odcieniach szarości lub kompozycji barw czarno-białych.

Jakimi zasadami powinien kierować się grafik tworzący logo?

Doskonałymi wskazówkami dla projektantów logo, mogą okazać się następujące szczegóły, które mówią:

  • nie nadużywaj dużej liczby kolorów (warto jest ograniczyć się do maksymalnie trzech kolorów)
  • zastosuj nie więcej niż dwóch krojów pisma
  • pozwól sobie na pozbycie zbędnych rozpraszaczy graficzny w projekcie logo
  • zadbaj o dobrą skalowalność (logo powinno wyglądać dobrze niezależnie czy będzie małe czy duże oraz w czerni lub w bieli)
  • unikaj podążania za trendami
  • nie stosuj gotowych grafik.

Czego jeszcze unikać przy projektowaniu logo?

Na etapie projektowania logo, nie możemy sobie pozwolić na plagiat. Dlatego też warto jest zwrócić na ten aspekt szczególną uwagę. Do innych aspektów, których należy unikać zalicza się:

  • ręczna zmiana kroju pisma
  • nadmiar elementów graficznych
  • źle dobrana elementy graficzne
  • błędnie dobrany przekaz
  • brawura i brak samokrytyki
  • ulepszanie projektu na siłę.

Do czego możesz użyć logo?

Logo możesz wykorzystać do różnych projektów, a zaliczają się do nich:

  • materiały drukowane, czyli ulotki, wizytówki, naklejki, opakowania firmowe, bilbordy, potykacze plakaty i ulotki
  • materiały online, czyli strony internetowe, favicony, stopki w poczcie e-mail, prezentacje, banery reklamowe, zdjęcia w profilach mediów społecznościowych
  • materiały sitodrukowe, czyli koszulki bluzy, spodnie i różnego rodzaju inne ubrania.

Jakie cechy przeważają, że logo jest dobrze rozpoznawalne?

Do tych cech zalicza się, między innymi:

  • prostota
  • reprezentatywność
  • ponadczasowość
  • uniwersalność.

W jakich formatach plików powinno być zapisane logo?

Pliki przesyłane do klienta powinny, być zapisane w różnych wersjach o następujących rozszerzeniach, do których zalicza się:

  • png
  • jpg
  • cdr
  • ai
  • pdf.