Afiliacja
- Dodano: 24.06.2021 - 17:57
- Autor: Jarosław
Afiliacja to temat, w który powinniśmy zagłębić się bardziej jeśli pragniesz mieć dodatkowe dochody. Chcesz dowiedzieć się więcej? Zapraszamy do lektury!
Co to jest afiliacja?
Afiliacja z tłumaczenia z języka łacińskiego (łac. affilatio) oznacza „usynowienie”, „włączenie do rodziny”. Z praktycznego punktu widzenia jest to zachowanie, które dąży do nawiązywania i podtrzymywania pozytywnych więzi i współpracy przez jednostkę czy też organizację z innymi organizacjami lub grupami.
Co to jest afiliacja w marketingu internetowym?
Jeśli chodzi o znaczenie słowa afiliacja w marketingu internetowym, jest to nawiązywanie dobrowolnej współpracy, która jest ukierunkowana na osiągnięcie celu, jakim są wymierne korzyści wszystkich stron angażujących się w tę współpracę. Afiliacja często określana jest jako zarobek na polecaniu, ale żeby do tego doszło, musi być współpraca między wydawcami, reklamodawcami i siecią afiliacyjną.
Kto to jest wydawca?
Wydawcy to ludzie, którzy posiadają w swoje serwisy internetowe, blogi lub są aktywnymi użytkownikami mediów społecznościach. Jednym z głównych ich celów jest zarabiać na polecaniu reklam, które oferują im reklamodawcy. Wydawcę często także nazywa się afiliantem.
Kto to jest reklamodawca?
Reklamodawca to jednostka lub organizacja, która ma na celu zwiększyć sprzedaż np. we własnym sklepie internetowym, poprzez promowanie go w różnorodnych stronach internetowych. Reklamodawca płaci za taką promocję prowizję w zamian za uzgodnioną czynność np. sprzedaż lub pozyskanie leadu (czyli zebraniu danych kontaktowych klienta w celu zaproponowania mu transakcji).
Co to jest sieć afiliacyjna?
Sieć afiliacyjna jest systemem internetowych za pośrednictwem, którego nawiązują współpracę reklamodawcy z wydawcami. Reklamodawcy w takiej sytuacji przedstawiają swój model rozliczania się za efekt.
Co to jest program afiliacyjny?
Program afiliacyjny często określany jest także jako program partnerski. Natomiast, żeby taki program mógł funkcjonować, musi być zawarta specjalna umowa między reklamodawcą (np. sklepem internetowym), a wydawcą (czyli afiliantem). Taka umowa powinna zwierać model rozliczenia z tytułu, którego będzie wypłacane wynagrodzenie wydawcy za uzgodniony efekt. Wydawca po przystąpieniu do programu afiliacyjnego często dostaje narzędzia (np. w postaci banneru wraz z linkiem do zamieszczenia na stronie), dzięki którym będzie mógł otrzymać prowizję z tytułu wynagrodzenia za polecanie produktów reklamodawcy.
Co to jest link afiliacyjny?
Link afiliacyjny to unikalny adres URL strony internetowej reklamodawcy, do którego zazwyczaj przypisane jest unikalne ID wydawcy (czyli identyfikator użytkownika, czyli afilianta). Każde przejście internauty przez link afiliacyjny generuje ruch skierowany przez wydawcę.
Jakie możliwości daje afiliacja?
Coraz częściej można spotkać na blogach możliwości zarabiania przez internet. Jest to bardzo popularny temat, ponieważ wiele młodych osób rozpoczyna swoją przygodę właśnie od tej formy zarobku. Zarabianie na programach afiliacyjnych może przynieść Ci następujące korzyści:
• możesz pracować, kiedy chcesz, gdzie chcesz i o której godzinie chcesz.
• tylko i wyłącznie od Ciebie będzie zależało ile czasu, poświęcisz na tego typu pracę.
• raz wykonana praca może przynieść Ci efekty w postaci korzyści finansowych.
• jeżeli będziesz szukać w przyszłości pracy na etacie z pewnością, wzbogacisz swoje CV o nowe kompetencje.
Zarabianie na afiliacji
Na afiliacji można zarabiać na wiele sposobów w sieci, ale od samego początku należy wczytać się w regulamin danego programu afiliacyjnego. Pozwoli nam to z pewnością uniknąć niepożądanych skutków. Nie wszystkie programy afiliacyjne pozwalają nam stosować np. ruchu motywowanego (czyli oferującego przez afilianta dodatkowe nagrody za wykonanie danej akcji).
Jeśli myślisz, bardzo poważnie na temat zarabiania na afiliacji warto, jest założyć swoją stronę internetową w postaci np. bloga i dopasować najlepszą z możliwych kampanii do naszej strony. Gdy zaś jeszcze nie umiesz budować stron internetowych, to wszystko przed Tobą. Istnieje wiele narzędzi w sieci, które umożliwiają postawienie na zakupionym przez nas hostingu strony internetowej i to bez znajomości pisania kodu.
Jeżeli już otworzyliśmy takiego bloga, powinniśmy zastanowić się nad tematem, jaki obierzemy do prowadzonej przez nas strony. Aby nasza treść docierała do odbiorców zalecane, jest prześledzenie tematów związanych z najczęstszymi problemami, z jakimi borykają się internauci, a następnie stworzenie odpowiedniej do tego treści. Zawartość tej treści powinna podsuwać czytelnikowi gotowe rozwiązania.
Potrzeba afiliacji
Wiele osób posiada potrzebę posiadania rozległych kontaktów interpersonalnych. Tego typu ludzie pragną należeć do różnych grup. Niektóre z programów partnerskich dają możliwość nawet budowania własnej struktury, czyli czegoś na wzór MLM-u (marketingu sieciowego). Osoba, która zwerbuje kogoś innego do takiego programu partnerskiego, dostaje prowizję od jego zarobków. Często nawet bywa tak, że w takich sytuacjach ludzie chętniej wymieniają się wiedzą i są bardziej dla siebie pomocni, ponieważ mają wspólny cel, jakim jest zarobek.
Afiliacja e-commerce
Sprzedaż internetowa jest bardzo popularna. Pandemia sprawiła, że wiele firm zdywersyfikowało swoje usługi poprzez świadczenie ich za pośrednictwem internetu. Dlatego też tego typu forma sprzedaży jest chętnie wybierana przez kupujących. Wiele sklepów internetowych, aby dotrzeć do potencjalnych klientów, uruchomiło także własne programy afiliacyjne, które także oferują atrakcyjne prowizje sprzedażowe.
Jakie są modele afiliacyjne?
CPS (Cost per Sale) – prowizja od sprzedaży, która polega na tym, że sprzedający płaci wydawcy za polecenie produktu określoną prowizję z góry. Ten model jest najpopularniejszą metodą rozliczeniową, która występuje we współpracy afiliacyjnej ze sklepami internetowymi.
CPL (Cost per Lead) – stała kwota z wykonanie konkretnej akcji np. zapis do newslettera, wypełnienie formularza/ankiety lub pozostawienie danych kontaktowych. Bardzo często ten model spotykany jest u firm, które sprzedają usługi, a nie produkty.
CPC (Cost per cCck) – jest to stała stawka za każde unikalne kliknięcie baner lub link.
COD (Cash on Dalivery) – jest to kwota, którą otrzymuje wystawca za pozyskanie klienta, który złożył zamówienie za towar online i opłacił go przy odbiorze paczki.
PPI (Pay per Install) – jest to kwota za pobranie i instalację przez klienta aplikacji na komputer lub urządzenie mobilne.
Afiliacja – Jak zacząć?
Przede wszystkim w większości programów afiliacyjnych trzeba mieć ukończone 18 lat. Jeśli ten warunek jest spełniony, powinniśmy rozejrzeć się za siecią afiliacyjną, która jest najbardziej dopasowana do naszych potrzeb. Obecnie istnieje wiele programów afiliacyjnych, które pozwalają nam kontekstowe dopasowanie reklamy do tematyki, w jakiej będziemy się dobrze czuli i swobodnie mogli się w niej poruszać. Pamiętajmy również, aby przed przystąpieniem do takiego programu partnerskiego dowiedzieć się, jaka będzie forma opodatkowania i przeczytać dokładnie umowę oraz regulamin.